#DIVALDirectia 2024-2026

 

 

 

Al servici de les persones i dels Ajuntaments

 

 

 

El Servici de Formació de la Diputació de València organitza la 5ª edició de l'Itinetari Formatiu #DIVALDirectia: Lideratge, Direcció i Millora de la Gestió de les Administracions Locals. 

 

Una edició amb nou professorat, continguts i metodologia.

 

Tríptic informatiu

 

  • INSCRIPCIONS

 

El termini d'inscripció finalitza el 9 de setembre de 2024. Fes clic en este enllaç per a matricular-te.

 

Recorde enviar el formulari de candidatura que té disponible ací abans del 9 de setembre.

 

 

  • PRESENTACIÓ

 

Presentem una nova edició de l'itinerari formatiu DIVALDirectia, un curs que s'ha consolidat com a referent en la província des dels seus inicis en 2016. Parlem d'un programa que ha vingut formant al personal de les entitats locals en responsabilitats directives, en matèries essencials per al progrés i millora de les nostres institucions.

 

Els desafiaments econòmics, la participació ciutadana, la integritat institucional, els reptes que planteja la transformació digital, la intel·ligència artificial i l'ús de dades creen múltiples escenaris que exigixen una adaptació constant de les Administracions Públiques, especialment a nivell local. Estos canvis requerixen que el personal directiu i organitzatiu se mantinga actualitzat i perfectament capacitat.

 

Açò també afecta a les nostres relacions en la ciutadania. Les administracions locals estem en primera línia, atenent els problemes dels municipis. Això augmenta la necessitat de solucions pràctiques i eficients per a satisfer les legítimes demandes de les veïnes i els veïns.

 

DIVALDirectia continua perseguint els seus objectius inicials, però en cada edició evoluciona i actualitza els seus continguts per a abordar els aspectes més crítics de la nostra labor. El major avantatge d’este itinerari formatiu és el seu enfocament pràctic, proporcionant una metodologia professional en un impacte real en els servicis que oferim a la ciutadania i creant una xarxa de professionals públics locals innovadors i connectats. Bona prova d'això, són els 130 plans de millora per a diverses entitats locals que s'han elaborat fins al moment, per part dels participants en les passades edicions.

 

En la Diputació de València estem compromesos en la innovació i el progrés de les nostres entitats locals. Este procés, en gran manera, ha de ser liderat per professionals capacitats. Encara queda un llarg camí per recórrer per a aconseguir administracions que complisquen en les tres “e”: eficients, eficaces i efectives. És per això, que som conscients que la formació del personal és una contribució essencial per a aconseguir estos èxits.

 

En esta convicció, vos anime a participar en el curs i a col·laborar, en el vostre esforç, en la millora de les nostres entitats locals.

 

Vicente J. Mompó Aledo

President de la Diputació de València

 

  • CONTINGUTS

 

A.            REFLEXIONA

 

Mòdul 1.

40 hores

Gestió Pública en un context d'integritat institucional, ètica i valors públics

Coordinació: Juan Jiménez Hernandis i Eva M. Navarrete

15, 22 d'octubre i 6, 8, 12, 14 i 27 de novembre de 2024

  • Situació actual de l'Administració Pública. Reptes i dificultats. Introducció a les matèries del mòdul i de l'itinerari formatiu.
  • La Direcció Pública actual. Situació actual i propostes de redisseny.
  • Polítiques públiques i gestió estratègica. Context actual i anàlisi de les polítiques públiques locals.
  • Polítiques d'Integritat en els Governs locals i en l'ocupació pública. La integritat en la gestió de fons europeus per les entitats locals
  • La funció directiva en el marc de l'agenda 20/30. El context de recuperació i els fons Next Generation.
  • El paper del líder públic com a comunicador. Planificació dels projectes de canvi i relleu directiu.
  • La transformació digital i les persones. La innovació i la seua aplicabilitat a l'Administració Local. Innovació basada en el coneixement i les persones.
  • Avaluació participativa sobre les propostes de millora de l'alumnat.

 

 

B.            ACTUALITZA CONEIXEMENTS

 

Mòdul 2

30 hores

La transformació digital de les entitats locals i la seua orientació a les persones.

Coordinació: Martina Grau Peris i Ignacio Martínez Vila.

15, 22, 24 de gener i 27,30, 6 de febrer de 2025

  • Conferència inaugural
  • El recorregut de la transformació digital: la intel·ligència en la gestió municipal i de la ciutat
  • La gestió de processos i l'arxiu basat en dades
  • La innovació social en la transformació digital, observatoris, col·laboració i participació ciutadana
  • Drets digitals i ètica algorítmica; intel·ligència artificial humanitzada
  • La Plataforma d'Intermediació de Dades com a instrument per a la reducció de les càrregues administratives a les persones.
  • Ciberseguretat. El nou esquema nacional de seguretat

 

 

Mòdul 3.

30 hores

Aspectes jurídics dels nous desafiaments per a l'Administració Local.

Coordinació: Vanesa Felip Torrent i Hilario Llavador Cisternes.

26, 28 de febrer, 4, 6, 25 i 27 de març de 2025

  • Dret i bona regulació: Intel·ligència artificial, dret administratiu i reserva d'humanitat, millora reguladora en l'àmbit local
  • Dret i transició energètica: els ens locals davant la transició i sostenibilitat energètica: nous desafiaments jurídics per a 2030-2050.
  • Dret, transparència i participació ciutadana: dret a la ciutat, obres públiques locals i participació ciutadana. Participació ciutadana en xicotets municipis.
  • Dret i funció directiva: el règim jurídic de la funció directiva local i la delimitació de figures afins. Mesures de prevenció de riscos laborals. Salut emocional i productivitat.
  • Dret, contractació pública i control intern.
  • Dret, ètica i integritat pública: lideratge ètic en la Direcció Pública professional, els valors com a eix de l'acompliment. Experiència pràctica.

 

Mòdul 4

20 hores

La gestió pública de les persones en les entitats locals.

Coordinació: Javier Cuenca Cervera i Carolina Puchades Bustamante.

23, 25 d'abril, i 6 i 8 de maig de 2025

  • L'impacte de la intel·ligència artificial generativa sobre el treball humà
  • La direcció de recursos humans en l'administració local: innovació i perspectiva organitzativa
  • Carrera Horitzontal i Avaluació de l'Acompliment en les entitats locals
  • Una experiència de gestió del canvi mitjançant la política de recursos humans
  • Planificació i projectes d'innovació en les polítiques de recursos humans en l'Administració Local
  • El paradigma de la planificació estratègica en l'ocupació pública com a palanca de canvi: experiències i procés d'elaboració d'un pla de recursos humans
  • Gestió i negociació de conflictes.

 

 

C.            LIDERA EL CANVI

 

Mòdul 5

20 hores

Lideratge i innovació

Coordinació: Fermín Cerezo Peco  i José Vicente Ruano Vila

3, 5, 10 i 12 de juny de 2025

  • Iniciatives GovTECH: tecnologia avançada en la resolució de reptes públics mitjançant la compra pública emprenedora
  • La innovació com a vector de canvi en les AAPP. Dinàmiques
  • Un model sostenible de gestió pública. El lideratge tècnic. El paper de la innovació i la transversalitat. Les habilitats i capacitats innovadores
  • Els tipus i elements clau per a la innovació
  • El procés innovador: el viatge de les idees i ferramentes clau per als equips innovadors
  • La desburocratització radical de les Administracions des de la innovació i simplificació administrativa
  • Tendències europees d'innovació per a un sector públic innovador i emprenedor
  • La Compra Pública d'Innovació: comprant el que encara no existix

               

Mòdul 6

20 hores

Tecnologies habilitadores digitals per a la revolució de les administracions.

Coordinació: Fermín Cerezo Peco Fermín Cerezo Peco i José Vicente Ruano Vila

17, 23, 25, 30 de setembre de 2025

  • Tecnologies Digitals Habilitadores (*TDH)
  • Les Dades com a Nova Infraestructura Pública
  • Els Bessons Digitals
  • Panell d'experiències de l'ecosistema innovador sobre les *THD
  • Els Sandbox públics de prova i experimentació
  • La burocràcia Smart de les Administracions

 

 

D.            PRACTICA LA MILLORA

 

Mòdul 7

40 hores

Elaboració, tutorització i acompanyament del Pla de Millora

Coordinació: Fermín Cerezo Peco, Eva M. Navarrete Ibáñez i Juan Jiménez.

Presencials: 21 d'octubre de 2024, 14 de gener, 2 d’abril, 14 de maig i 1 d’octubre de 2025

Resta en línia: 15 d'octubre a 28 de novembre de 2025 (lliurament del treball final)

  • Defensa dels treballs fi d'itinerari. (gener-febrer 2026)

 

Assistència a les defenses: Fermin Cerezo Peco, Eva Navarrete Ibáñez, Juan Jiménez Hernandis, Hilario Llavador Cisternes, Vanesa Felip Torrent, Martina Grau Peris, Ignacio Martínez Vila, Carolina Puchades Bustamante i Javier Cuenca Cervera.

 

 

  • PROFESSORAT


Concepción CAMPOS ENCUNYA. Doctora en Dret i Directiu Públic Professional. Secretària d'Administració Local. Codirectora de Xarxa Localis. Presidenta de l'Associació de Dones del Sector Públic.

 

Carles RAMIÓ MATAS. Catedràtic de ciència política i de l'administració, Universitat Pompeu Fabra.

 

Joaquim BRUGUÉ TORRUELLA. Catedràtic de Ciència Política, Universitat Autònoma de Girona.

 

Rafael JIMÉNEZ ASENSIO. Catedràtic de Dret Constitucional, Universitat Ramon Llull.

 

Maria RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ. Directora de Comunicació interna, Desenvolupament i Atenció al personal del Ajuntament de Barcelona.

 

Esther SÁNCHEZ TORRES. Consultora de recursos humans i desenvolupament organitzatiu.

 

Fermín CEREZO PECO. Cap de Servici de Gestió del coneixement i Innovació de l'Ajuntament de València

 

Clara MAPELLI MARCHENA. Secretària d'Estat de funció pública.

 

Fernando ÁLVAREZ GARCÍA. Subdirector de Transformació Digital de l'Ajuntament de Madrid

 

Sonia CRESPO NOGALES. Directora de l'Arxiu Municipal de l'Ajuntament de les Fregues.

 

Miguel Ángel AMUTIO GÓMEZ. Director de Planificació i Coordinació de Ciberseguretat, de la Secretaria General d'Administració Digital

 

María Blanca MUÑOZ PÉREZ. Subdirectora General de l'Oficina.de Protecció de Dades de l'Ajuntament de Madrid 

 

Esther LOZANO MARCOS. Tècnic del Servici de Planificació i Modernització de l'Ajuntament de Gijón

 

Ignacio MARTÍNEZ VILA. Secretari General de l'Ajuntament d'Almassora

 

Mª Jesús GIMÉNEZ SOLER. Secretària d'Administració Local (*exc). Cap de Secció a l'Ajuntament de Valéncia

 

Hilario LLAVADOR CISTERNES. Secretari general i del Ple. Professor associat de Dret Administratiu de la Universitat de València

 

Juli PONCE SOLÉ. Catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat de Barcelona

 

Daniel ENTRENA RUIZ. Professor de Dret Administratiu de la Universitat Carles III de Madrid

 

Joaquín BURGAR ARQUIMBAU. Secretari-Interventor. Servici d'assessorament de la Diputació de Castelló

 

Juan Ignacio ROSAT ACED. Cap de la Secció de Prevenció de Riscos laborals del Ajuntament de València. Professor del Màster de Prevenció de Riscos Laborals de la Universitat de València

Ylenia DÍAZ MORÁN. Secretària General de l'Ajuntament de Riba-roja de Túria

 

Sara HERNÁNDEZ IBABE. Interventora de l'Ajuntament de Sevilla

 

Adrián TODOLÍ SIGNES. Professor Doctor del Dret del Treball i de la Seguretat Social de la Universitat de València.

 

Virginia VALERO AMORÓS. Coordinadora d'Organització i Recursos Humans de l'Ajuntament de Sabadell.

 

Maite MÍNGUEZ MANZANO. Cap de Servici d'Avaluació de servicis i gestió de la qualitat de l'Ajuntament de València.

 

Francisco MUÑIZ HERNÁNDEZ, Director de l'Àrea Règim Interior de l'Ajuntament de Salamanca.

 

José Vicente CORTÉS CARRERES. Coordinador General Tècnic d'Innovació Organitzativa i Gestió de Persones de l'Ajuntament de València

 

Fernando FARIÑA GUILLÉN. Advocat assessor del sector públic.

 

Manel MUNTADA COLELL. Consultor del sector públic i privat.

 

Idoia ORTIZ DE ARTIÑANO GOÑI. Reconeguda experta internacional en govtech i assessora de governs locals i nacionals sobre ecosistemes d'innovació pública i polítiques públiques.

 

Sandra SINDE CANTORNA. Experta internacional en CPI & Govtech i Gestió del canvi.

 

Laura SOTO FRANCÉS. Doctora arquitecta especialista en innovació urbana. Assessora del sector públic en matèria d'innovació. És Manager d'Innovació en la consultora TECH Friendly.

 

Fermín CEREZO PECO. Cap de servici d'innovació de l'Ajuntament de València.

 

Victoria TRITURADES MORALES. Sòcia fundadora en Smart To People (A Smart City Consulting) / Presidenta BIGBAN Inversors Privats

 

Patricia MOLINA COSTA. Urban Planner PhD, Director of City, Territory and Environment  at Tecnalia Research & Innovation

 

Ximo MASIP SANCHIS. Co-fundador de IMPACT-E. Enginyer d'energia per la UPV. Doctorant en Ingenieria Industrial.

 

Javier BONO CREMADES. Architect Project Director at Arqueha - Assistant Professor at Universitat Politècnica de València

 

José Vicente RUANO VILA. Secretari de l'Ajuntament de València.

 

Fernando GALLEGO GARCÍA. Responsable d'informàtica de l'Ajuntament de Picanya.

 

  • COORDINADORS DELS MÒDULS

 

Juan Jiménez Hernandis Oficial Major, Diputació Provincial de València

 

Eva M. Navarrete Ibáñez, Cap del Servici de Formació de la Diputació de València

 

Martina Grau Peris, Secretària de l'Ajuntament de Xeraco

 

Ignacio Martínez Vila, Secretari General de l'Ajuntament d'Almassora

 

Vanesa Felip Torrent, Secretària General de l'Ajuntament de Gandia

 

Hilario Llavador Cisternes, Secretari general i del Ple de l'Ajuntament de València.

 

Javier Cuenca Cervera, Subdirector General de l'Institut Valencià d'Administració Pública.

 

Carolina Puchades Bustamante, Cap de Secció en el Servici de Personal. Diputació de València.

 

Fermín Cerezo Peco, Cap de Servici de Gestió del Coneixement i Innovació de l'Ajuntament de València

 

José Vicente Ruano Vila, Secretari de l'Ajuntament de València.