La Diputació presenta una campanya de promoció lingüística sobre pirotècnia
La Unitat de Normalització Lingüística de la Diputació de València i el Museu Valencià d'Etnologia han presentat hui en el Centre Cultural la Beneficència, una nova campanya de promoció lingüística sobre el vocabulari del món de la pirotècnia.
( /normalitzacio/content/la-pirotecnia-0 )
Un total de tres cartells arrepleguen el lèxic més característic dels artificis pirotècnics, els espectacles pirotècnics i les manifestacions festives. Els cartells s'han fet amb l'assessorament de l'associació CRE-València, especialistes en la cultura i la tècnica de la pirotècnia valenciana. Quant al disseny, ha sigut obra de Salva Sastre, alumne de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de València, amb la qual la Unitat de Normalització Lingüística té un conveni de coŀlaboració. Així mateix, Josep Lluís Marin, de l'Associació d'Estudis Fallers, ha sigut l'encarregat de fer la primera selecció de termes sobre la base d'una sèrie d'elements pirotècnics.
L'acte ha comptat amb la intervenció del diputat de Cultura, Xavier Rius, la cap de la Unitat de Normalització Lingüística, Immaculada Cerdà, i el representant de CRE-València, Joan Lluís Rodrigo.
El diputat de Cultura, Xavier Rius, ha dit en la seua intervenció en la presentació del vocabulari sobre pirotècnia i manifestacions festives en el Centre Cultural la Beneficència que «la llengua és part fonamental en les festes del poble valencià i a través de les Falles s'aconsegueix arribar a cada racó de la nostra terra parlant de les mateixes coses en la mateixa llengua. L'idioma és l'eix vertebrador de la idiosincràsia d'un poble, i per això volem seguir recolzant treballs com el que hui fa públic la Unitat de Normalització Lingüística» —ha dit Rius.
Immaculada Cerdà, Cap de la Unitat de Normalització Lingüística, ha agraït al «Museu d'Etnologia, companys en la tasca de recuperació de la nostra essència com a poble, en la recuperació dels costums i les festes i les paraules amb que es construeix la festa». Cerdà ha dit que «és molt difícil representar en només dos dimensions i en 50x70 cm elements i sensacions que apleguen als cinc sentits: el cuquet a la panxa, l'olor de la pólvora, la tremolor dels peus, els xiulits i els trons..., moltes coses per a només un cartell. En resum, que ens n’han calgut tres i ens n’havem quedat curts».
Entre els assistents a la presentació de la nova campanya de promoció lingüística han estat la fallera major de València, Alícia Moreno; el regidor de Cultura Festiva de l'Ajuntament de València, Pere Fuset, i el director general de Comerç, Ignasi Costa. En acabar l'acte, el CRE-València ha fet una demostració de focs antics (passejà, ball de dimonis i cordà) en coŀlaboració amb la comissió de la Falla Corona.