Jorge Rodríguez: “Haurem tallat menys cintes però hem contribuït a salvar vides en les carreteres”
El president de la Diputació, Jorge Rodríguez, ha exposat el canvi de paradigma en la gestió de la xarxa viària provincial durant l'obertura del congrés nacional ‘Carreteres locals com a servei bàsic de política social’. En l'acte, que ha tingut lloc en La Beneficència, amb la presència d'empreses, tècnics i responsables de carreteres a nivell estatal, Rodríguez ha assegurat que “en la present legislatura haurem tallat menys cintes, però hem contribuït a salvar vides en les carreteres”.
El president de la Diputació, Jorge Rodríguez, ha exposat el canvi de paradigma en la gestió de la xarxa viària provincial durant l'obertura del congrés nacional ‘Carreteres locals com a servei bàsic de política social’. En l'acte, que ha tingut lloc en La Beneficència, amb la presència d'empreses, tècnics i responsables de carreteres a nivell estatal, Rodríguez ha assegurat que “en la present legislatura haurem tallat menys cintes, però hem contribuït a salvar vides en les carreteres”.
El president de la Diputació ha resumit així el canvi de model en l'àrea provincial de Carreteres que dirigeix Pablo Seguí durant la conferència inaugural d'aquest congrés de referència en matèria vial, amb més de 250 professionals inscrits. Rodríguez ha explicat que “comencen a veure's els resultats d'una forta inversió en conservació i manteniment, amb un increment del 40% del pressupost per a millorar i modernitzar els 1.800 quilòmetres de carreteres de la província i fer-les més segures”.
El responsable provincial ha fet referència així a les dades de sinistralitat en la xarxa de carreteres de la Diputació, que va registrar 13 víctimes mortals en 2015, 12 en 2016 i 7 l'últim any, amb un descens aproximat del 25% en els accidents amb ferits. Tot açò en el context d'un increment del tràfic que, a nivell estatal, ha vingut acompanyat d'un augment de les xifres de sinistralitat.
El president ha explicat que “quan vam arribar a la Diputació en 2015 ens vam trobar uns nivells molt alts de sinistralitat i vam decidir prioritzar la major inversió possible per a assegurar i eliminar punts conflictius en les vies existents, abans d'apostar per la nova construcció”. En opinió de Jorge Rodríguez, “per a nosaltres no hi ha carreteres secundàries, ja que totes són importants per a garantir la igualtat d'oportunitats en l'accés al treball, la sanitat i l'educació, vives on vives”.
En la mateixa línia s'ha expressat el president de l'Associació Espanyola de Carreteres (AEC), Juan Francisco Lazcano, que ha destacat l'esforç de la Diputació de València per garantir el bon estat de la xarxa viària provincial. “Gràcies per situar les carreteres locals en la cúspide i per entendre el seu caràcter bàsic de política social”.
Política de llums llargues
El titular de Carreteres de la Diputació, Pablo Seguí, ha insistit en la necessitat de basar la gestió pública en una política de llums llargues. És el que ha tractat de fer en l'àrea que dirigeix, a través “d’un full de ruta que ens ha permès planificar a mig i llarg termini les necessitats més urgents de tots els col·lectius i usuaris que utilitzen les nostres carreteres diàriament, vertebrant el territori i amb l'objectiu que cada vegada aquests usuaris puguen transitar per les vies amb major seguretat”.
Seguí ha insistit en “la decisió ferma d'acabar amb les obres faraòniques i apostar clarament per les obres que cerquen solucionar els problemes en trams de concentració d'accidents, els coneguts com a punts negres”. Aquest nou model llança una dada significativa, i és que en finalitzar la legislatura s'hauran duplicat les actuacions en la xarxa provincial de carreteres respecte a l'anterior període legislatiu.
Parlem d'actuacions com la construcció d'andanes per als vianants; la creació de noves rotondes per a acabar amb encreuaments perillosos; la substitució de barreres de protecció o la millora de paviments. Totes aquestes obres “tenen un impacte directe en la millora de la seguretat vial”, ha remarcat el diputat de Carreteres.
Seguí ha posat com a exemples d'aquest nou paradigma, presentat a nivell estatal, el projecte de millora del drenatge i la seguretat vial en les carreteres de la demarcació de l'Alcúdia de Crespins, amb un pressupost d'1.242.000 euros i 31 actuacions en vies de La Costera, la Vall d'Albaida, La Safor i La Canal de Navarrés; i el projecte de millora i reforç del ferm en carreteres de la demarcació Bétera-Serra, amb 17 actuacions en diferents vies del Camp de Turia, l'Horta Nord i el Camp de Morvedre i una inversió d'1.673.000 euros.
El simposi va nàixer en 1972 de la mà de la AEC i gira entorn d'unes vies que administren diputacions, cabildos i consells insulars, i que sumen una xarxa de prop de 70.000 quilòmetres de carreteres. En el seu conjunt, aquesta xarxa és l'única via de comunicació permanent per a més de 8.000 municipis espanyols. El president de la Diputació, amfitrió d'aquest vint-i quatrè congrés estatal de vies locals, ha rebut en el seu despatx als diputats provincials de carreteres arribats des de diferents punts del país.
Hi ha imatges disponibles en el FTP de Dival.