El cant d’estil homenatja Marineta
El Centre Cultural la Beneficència acull demà dissabte, 10 de maig, a les 12 hores, l’homenatge a Marina Fenollera Gómez, Marineta, figura viva i referent del cant valencià d’estil, organitzat per l’Associació d’Estudis del Cant Valencià (AECV) amb la coŀlaboració del Museu Valencià d’Etnologia.
Este homenatge forma part del projecte de l’AECV per a recordar les figures principals d’esta disciplina artística iniciada fa uns anys amb un acte dedicat a Nelet Marzal (Xiquet de Mislata), i que continuà el 2001 amb el rècord al seu germà Pepico Marzal i el 2012 amb una distinció a Victòria Sousa.
En l’acte, que se celebrarà a les 12 hores en el Saló Alfons el Magnànim de la Beneficència, participaran nombrosos cantants i agrupacions de l’estil valencià amb gran ressò actual. La música anirà a càrrec de la Ronda de Corda de València i Bétera i la Colla de Vent d’Alfafar. Actuarà també el Grup Valçaina de València.
De les jotes al cant d’estil
Marina Fenollera Gómez va nàixer a València el 1937, encara que de menuda es va traslladar a Mislata. Coneguda popularment com Marineta, va estudiar amb el seu germà en el Centre Aragonés de Mislata davall les ordres de Santiago Esquerre. Per això, els seus començaments es van centrar en les jotes aragoneses.
Debutà públicament el 1951, amb catorze anys, moment en què es va introduir en el «cant d’estil» de la mà dels qui posteriorment serien els seus professors, els Xiquets de Mislata. Ací va començar una coŀlaboració que duraria cinquanta anys.
Una gran generació de cantaors
El 1956 va entrar en la primera Escola de Cant Valencià davall la tutela institucional de l’Obra Sindical d’Educació i Descans. Allí conegué Lina Insa, mestra de ball, José Jarque, mestre de música, i Joan Blasco, mestre de dolçaina. En esta escola va compartir classes amb Victòria Sousa, Victorieta, Pilar García Comeche, Pilareta, el Roget de Quart i altres que configurarien una gran generació de cantaors
El 1958 va debutar professionalment en la Cantà del Carme, en una actuació extraordinària en la qual va comptar amb dues colles de cantadors i amb dos grans versadors: el Tio Nelet i el mateix Manolo Marzal, que van provocar el gaudi dels aficionats.
El 1959 participà amb Manolo i Pepico Marzal, Glòria i el Roget de Quart en les actuacions organitzades per a la Fira de Camp de Madrid.
Una veu registrada
El 1972 s’incorporà al grup Lo Rat Penat, sempre amb el seu mestre Manolo Marzal. Des de sempre, Marineta ha treballat amb els germans Marzal, i amb estos ha format un dels grups més representatius, al qual també van pertànyer Victòria Sousa, en els seus inicis, Mari d’Aldaia, Manolo Sáez, Xiquet del Túria, o Marisé de Montolivet.
Al llarg de la seua trajectòria, Marineta actuà dins i fora de València i ha participat en innumerables recepcions protocoŀlàries i actes oficials de la Comunitat Valenciana
La veu de Marineta forma part dels registres gravats pel Mestre Palau, inclosos en la Secció d’Etnomusicologia i Folklore de la Institució Alfons el Magnànim de València i de l’Antologia del Cant Valencià.