Azéma: «L’origen del cine sorgí en el paleolític»

 

Dins del cicle de conferències sobre prehistòria i cine organitzades pel Museu Valencià de Prehistòria de la Diputació de València, el prestigiós arqueòleg i cineasta Marc Azéma oferí ahir a la vesprada una xarrada en l’Institut Francés de València.

 

Marc Azéma és doctor en Prehistòria i investigador associat del CNRS a Toulouse i al Centre Cartailhac per a l’estudi de l’art prehistòric. Pertany a la nova generació d’investigadors que considera que les pintures rupestres constituïxen un art en si l’evolució del qual en els estils pot ser estudiada i la seua especialitat és l’estudi de l’art parietal.

 

Dirigix l’estudi de la gruta Baume Latrone (Gard, França) i forma part de l’equip d’investigació que estudia la gruta Chauvet (Ardecha, França), dirigit pel professor Jean Clottes, i el seu objectiu principal és l’estudi de l’animació dels animals, l’acostament etològic i els orígens de la narració prehistòrica.

 

Azéma ha mostrat com els animals figurats en les parets de les coves no són un art estàtic i repetitiu sinó que viuen, corren, salten, atalaien o s’enfronten en el que s’ha donat a anomenar «escenes». «L’origen del cine —va dir— sorgí en el paleolític».

 

Així mateix, Azéma és director de cine, filma documentals de cultura i patrimoni integrant reconstruccions en imatges de síntesi 3D. Ha rebut nombrosos premis pels seus treballs, que són regularment difosos per les cadenes de televisió. També realitza dibuixos animats, pel·lícules de ficció i sobretot pel·lícules per a museus.

 

El seu llibre La Préhistoiredu cinema és un passeig des dels orígens de l’art fa més de 30.000 anys en la gruta Chauvet, per a prendre consciència del sorgiment d’estos processos que seguiran al llarg de tot el paleolític superior. En este llibre demostra que aquells sers humans van inventar els principals conceptes de l’origen del cine en la penombra de les coves decorades.

prehistoriaweb.mp4
prehistoriabonet.mp3