El 98% dels municipis valencians ja té un servei gratuït de mediació familiar i bancària
El 98% dels municipis de la província de València ja s'han adherit al conveni de col·laboració que la Diputació de València va signar el passat mes de març amb els Col·legis d'Advocats de València, Sueca i Alzira per a la prestació de serveis d'assessorament jurídic, mediació familiar i veïnal, i intermediació i negociació amb els bancs per a evitar desnonaments de l'habitatge habitual.
Al llarg dels primers tres mesos després de la signatura del conveni, els professionals dels diferents col·legis d'advocats han obert un total de 266 expedients que a dia de hui segueixen, en la seua majoria, en procés.
Aquests serveis, que són gratuïts per als ciutadans, posen a la seua disposició un conjunt de mitjans complementaris o alternatius per a resoldre els problemes familiars i negociar el pagament de préstecs hipotecaris amb els bancs abans d'iniciar el procés judicial.
D'aquesta manera, les administracions públiques pretenen reduir els costos econòmics i emocionals que aquest tipus de conflictes ocasionen als afectats, agilitar la búsqueda de solucions satisfactòries per a les dues parts i evitar el col·lapse dels jutjats.
Diàleg i consens en les discussions familiars
La mediació familiar facilita una gestió pacífica i la búsqueda de solucions útils i avantatjoses per a totes les parts davant discrepàncies familiars com a ruptures, divorcis i conflictes que afecten a mares i pares, fills, germans, avis, etc. així com entre veïns i membres d'una mateixa comunitat.
Els afectats accepten la intervenció neutral i qualificada d'una tercera persona mediadora, en aquest cas un advocat de l'ICAV, que facilitarà que troben per si mateixos un acord basat en el diàleg, el consens i la participació activa de les parts, com a via de resolució de conflictes prèvia a l'inici d'un procediment judicial o en qualsevol fase del litigi.
Negociació amb els bancs
Els nombrosos casos de desnonaments viscuts en els últims anys van portar a l'Àrea d'Assessorament Municipal de la Diputació a incloure la intermediació hipotecària entre els seus serveis.
En aquest cas, el professional mediador estudia la situació econòmica de la persona afectada i dissenya un pla de viabilitat que, en una segona fase, presentarà i negociarà amb el banc. L'objectiu primordial és evitar la pèrdua de la seua casa o tramitar una dació en pagament o un lloguer social, al mateix temps que les empreses afectades puguen superar les dificultats de pagament refinanciando el préstec.
Passos a seguir
Els ciutadans interessats a sol·licitar aquest servei d'assessorament han de dirigir-se als seus ajuntaments, on rebran una primera bateria d'informacions i seran remesos al partit judicial corresponent, que és on es presta l'assistència i on serà tractat cadascun dels casos pels professionals assignats per col·legis d'advocats.
Per la seua banda, els municipis que encara no s'hagen adherit al conveni i desitgen fer-ho, hauran de contactar amb l'Àrea d'Assessorament Municipal de la Diputació de València.