Una exposició de FGV evoca la història del tramvia elèctric valencià en La Beneficència

El secretari autonòmic d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, Victoriano Sánchez-Barcáiztegui, ha inaugurat hui en el Centre Cultural la Beneficència de la Diputació de València l'exposició «El tramvia elèctric. 1900-1970», organitzada per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV). A l'acte han assistit també la diputada de Cultura de la Diputació de València, María Jesús Puchalt, i el director gerent de FGV, Pablo Cotino.

 

Esta mostra forma part de les activitats programades amb motiu de la celebració dels 20 anys de la recuperació d'este mitjà de transport a València, el 21 de maig de 1994, i coincidint amb els 140 anys de la seua implantació en la ciutat.

 

L'exposició «El tramvia elèctric 1900-1970”» romandrà oberta al públic fins a l'11 de gener i està dedicada al procés d'electrificació del tramvia durant el passat segle XX. L'eix principal d'este espai és el tramvia 407, construït en 1946, que està exposat com a element central, comptant tant la seua història com la seua restauració. Un tramvia d'esta mateixa sèrie va ser l'últim que circulà a València en 1970.

 

Sánchez-Barcáiztegui ha destacat que esta segona proposta expositiva mostra el tramvia «com un element fonamental per al desenrotllament de la ciutat, que ha evolucionat de manera paral·lela i que després d'uns anys en desús, va tornar a principis dels anys 90 com un mitjà de transport sostenible, modern i capaç de garantir la mobilitat de milers de valencians». 

 

El secretari autonòmic, que ha ressaltat que «València va ser la primera ciutat d'Espanya que va introduir el tramvia fa vint anys», ha destacat també els avantatges de la construcció d'este mitjà de transport, ja que, «a més de servir per a millorar el transport dels ciutadans, ha suposat la reurbanització de les zones per les quals passa, per això el resultat és immillorable».

 

En la seua intervenció, la diputada María Jesús Puchalt ha destacat la importància de les sinèrgies institucionals per a optimitzar la gestió pública. «Quan es treballa en equip, el producte obtingut millora i la societat percep el bon fer dels gestors públics, fet que en els últims temps pareix difícil però que hem de demostrar que, no sols és possible, sinó que és un dels nostres objectius prioritaris», ha dit Puchalt.

 

Recreacions didàctiques

 

«El tramvia elèctric. 1900-1970» exhibix impressions a gran format dels projectes més significatius que les empreses i enginyers van realitzar al seu dia per a electrificar i ampliar la xarxa tramviària de València. La figura del tramviari també té el seu merescut protagonisme. El discurs expositiu es veu reforçat amb recreacions didàctiques, com la presa de corrent per mitjà de la catenària o elements de les plataformes tramviàries (carrils, empedrat antic, etcètera).

 

La mostra es completa amb portades, plans i memòries dels projectes més rellevants i singulars extrets del fons de l'Arxiu Històric de FGV. El visitant pot disfrutar d'un fons fotogràfic que mostra el tramvia immers en la quotidianitat valenciana. Més de cinquanta imatges mostren el tramvia com un element més dels seus carrers, que ha sabut conviure i adaptar-se a la ciutat per al servici dels seus ciutadans.

 

La història del tramvia a València en tres exposicions

 

En conjunt, FGV ha programat tres exposicions que arrepleguen tres moments claus de la història del tramvia en la ciutat de València: els inicis en el segle XIX, amb els primers vehicles de tracció animal; l'arribada de l'electrificació, en el segle XX; i la recuperació d'este mitjà de transport en 1994. 

 

Estos tres esdeveniments configura el discurs expositiu que permet exposar, en diferents punts de la ciutat i durant els últims mesos d'enguany i primers del següent, part de la col·lecció de tramvies històrics que conserva FGV, així com fotografies, arxius, plans i projectes conservats en l'Arxiu Històric de l'empresa.

 

«Tracció de sang»

 

En la primera mostra, titulada «El tramvia de cavalls. 1874-1925» i dedicada a la coneguda com «tracció de sang», oberta al públic fins al 26 de novembre en l'estació del Nord, està dedicada a relatar i il·lustrar els orígens d'este mitjà de transport a València i compta com a principal atracció amb la presència d'un tramvia de cavalls, construït en 1890. Es tracta del vehicle tramviari més antic conservat a escala nacional, pertanyent a la col·lecció de vehicles històrics de FGV que es troben en els antics tallers que l'empresa té en Torrent.

 

Junt amb la instal·lació del tramvia de cavalls, la Sala de Mosaics de la mateixa estació exposa imatges en què el tramvia apareix com un element més dels carrers de la població, que ha sabut conviure i adaptar-se a la ciutat per al servici dels seus ciutadans.

 

La mostra oferix un recorregut històric des de 1874, quan s'inaugura el primer tramvia de la ciutat amb el recorregut de València al Grau i al Cabanyal, fins a 1925, a través de documents, plans i memòries dels projectes més rellevants i singulars extrets del fons de l'Arxiu Històric de FGV.

 

El tramvia modern en el Museu d'Història

 

Finalment, el Museu d'Història de València de l'ajuntament de la capital acollirà a partir del 20 de novembre una tercera mostra, «El tramvia modern. 1994-2014», en la qual es presenta un complet repàs dels últims 20 anys del tramvia de València, primera ciutat espanyola a recuperar este sistema de transport, actualment present en moltes altres ciutats de la península.

 

tranvia_web.mp4
tranvia_puchalt.mp3
tranvia_barcaiztegui.mp3