Un pont de més de cent metres sobre el Serpis millora la comunicació entre Villalonga i Ador

La Diputacióde València, des de l’Àrea de Carreteres, va emprendre al seu dia una sèrie d’actuacions en la xarxa provincial amb l’objectiu d’incrementar els fluxos de comunicació i desplaçaments entre els diferents àmbits geogràfics, socials i econòmics. El condicionament i reforç de ferm en la carretera CV-685, tram Villalonga-Ador (Fase 2a), ha significat un pressupost total de licitació de l’obra de 3.293.930 euros i un termini d’execució de 8 mesos.

 

Este tram en particular presentava un elevat índex de siniestralitat motivat, en gran manera, per les reduïdes característiques geomètriques de la carretera, la multitud d’accessos directes, l’escassa visibilitat i l’elevat índex de vehicles pesats que genera el polígon industrial de Villalonga.

 

Per tot això la Diputació de València va decidir escometre la segona fase de l’obra que ens ocupa, la qual suposa la connexió, en condicions de seguretat, de la CV-685 amb la CV-680, eixos convergents amb la població de Villalonga.

 

Els objectius perseguits per l’obra han sigut per un costat millorar les condicions de seguretat viària de la carretera per mitjà de l’ampliació de l’ample de la calçada, l’eliminació dels canvis de rasant, l’eliminació total dels accessos directes, la construcció d’un nou pont sobre el riu Serpis i l’adequació dels sistemes de contenció i senyalització.

 

En segon lloc s’ha perseguit augmentar la connectivitat i el confort de la conducció, per mitjà de la construcció de dues noves glorietes i l’eliminació del tram de traçat sinuós, on era impossible l’encreuament de dos vehicles pesats.

 

El nou traçat ha reduït sensiblement els temps de recorregut i en conseqüència ha millorat tant la qualitat de vida dels usuaris de la via, com ha augmentat la competitivitat de les empreses instal·lades en el polígon industrial.

 

Actuacions que s’han desenrotllat

 

L’obra ha consistit en l’execució de la variant de 450 metres de longitud, que unix la carretera Ador-Villalonga (CV-685) amb la carretera que discorre entre Villalonga i Gandia (CV-680), pel nord de la població de Villalonga i delimitada en ambdós extrems per sengles glorietes de 25 i 30 metres de radi interior. L’ample de la calçada és de 12 metres, distribuïts en dos carrils de 3,50 metres, voreres d’emergència d’1,50 metres i bermes d’1 metre.

 

La carretera antiga passa a ser un camí de servici per a connectar-se al tram en variant construït en la glorieta situada a l’extrem oest. Per a dotar d’accés a totes les propietats adjacents s’han construït quatre camins de servici de 5 m d’amplària.

 

Un pont de 109 metres i 1.500 tones

 

El llit del riu Serpis s’ha salvat per mitjà d’una nova estructura isostàtica, de tres obertures les longituds de les quals són 33, 40 i 36 m respectivament. L’ample de l’estructura és variable en la primera obertura per l’illot deflector d’accés a la glorieta, entre 17,80 i 12,00 m i constant de 12,00 m per a les dues obertures següents. Esta amplària es distribuïx en dos carrils de 3,50 m separats per una mitjana de 0,50 m, voreres d’emergència de 0,50 i vorera d’1,75 m a un costat i a l’altre.

 

El tauler és bicel·lular, format per dues bigues arteses d’1,80 m de cantell, sobre les quals es recolzen les prelloses i la llosa de compressió. La magnitud del pont queda patent en els 1.350 m³ de formigó emprats, els 185.000 kg d’acer i el seu pes, pròxim a les 1.500 tn.

 

Mesures complementàries

Per a assegurar l’estabilitat del llit en episodis de fortes avingudes habituals en esta zona s’han construït en ambdós marges del riu murs d’escullera, que al seu torn protegixen els pilars del pont.

 

Les obres s’han completat amb la senyalització horitzontal i vertical i l’abalisament corresponent, sobre el pont s’ha col·locat un sistema de contenció de nivell H3. Tant en les glorietes com en el pont s’ha instal·lat enllumenat per a afavorir la conducció nocturna.

 

En el transcurs de l’obra s’han adoptat nombroses actuacions mediambientals amb l’objecte de minimitzar l’afecció a l’entorn excepcional en què es localitza. Així mateix s’ha realitzat el seguiment arqueològic, que ha tingut com a resultat la troballa d’una xicoteta necròpolis islàmica.

 

Finalment s’han enjardinat les glorietes per mitjà de la plantació d’oliveres centenàries i la resta d’espècies arbustives.