Rus inaugura un projecte de quatre milions que millora els accessos a Sumacàrcer des de la A-7
El president de la Diputació de València, Alfonso Rus, ha inaugurat esta vesprada les obres per a l’eixamplament i millora del tram de la carretera CV-560 entre la CV-555 i Sumacàrcer, que han suposat una inversió de més de quatre milions d’euros.
A l’acte va acudir també el diputat de l’Àrea de Carreteres, Isidro Prieto, l’alcalde de Sumacàrcer, Txema Peláez, els diputats provincials Carlota Navarro, Oreto Segura i Emili Gregori, i els alcaldes de la comarca.
Alfonso Rus va recordar durant la inauguració que l’entitat provincial «destinarà setanta milions d’euros per al 2014 i 2015, per a millorar la seguretat i la funcionalitat de les carreteres, que ens corresponen a la Diputació».
Rus va manifestar als congregats per a l’acte d’inauguració que l’administració ha d’estar pendent de les necessitats dels pobles i va reconéixer que, de vegades, s’arriba amb un cert retard, però que en esta ocasió es donava una solució molt adequada i eficaç al trànsit per carretera en la zona, en el temps previst i amb una inversió de més de quatre milions d’euros.
«En sis anys —va apuntar— hem augmentat un 40% la inversió en carreteres i ara executarem una gran quantitat de projectes significatius, ja que les empreses necessiten treball i les persones ocupació».
En este sentit, Rus va assenyalar que l’administració «farà tot el que es puga perquè les empreses no hagen de tancar».
Obra
Quant a l’obra executada a Sumacàrcer, Rus va informar que la CV-560 de la Pobla Llarga a Navarrés per Sumacàrcer «és l’entrada natural a esta població des de la A-7, i presentava una amplària de la calçada insuficient i un paviment en mal estat a causa del seu deteriorament pel pas dels anys».
Rus ha informat també que «l’actuació ha consistit a fer les obres per a l’eixamplament i la millora del tram de la carretera CV-560 entre la CV-555 i Sumacàrcer».
Resultat
El resultat de totes estes actuacions ha sigut una infraestructura moderna, que respecta i posa en valor les oportunitats i les fortaleses patrimonials, paisatgístiques i ambientals de l’entorn de la carretera. Es millora la funcionalitat cap als estàndards actuals, cada vegada més exigents respecte de la seguretat i el confort, sense oblidar tot allò que dóna valor al territori que connecta la infraestructura que es construïx: la terra, la gent, les seues obres i les relacions que els unixen.
El projecte d’obra ha definit dues seccions tipus diferents per als dos trams diferenciats de l’obra.
En el primer tram, d’orografia més suau, es va projectar una secció de 9 metres, composta per dos carrils de 3 metres i voreres d’emergència d’1,50 m. Sempre que les condicions hidrològiques i la geometria disponible ho han permés s’han executat cunetes de seguretat en formigó. En el segon tram, la zona de roca, la secció es reduïx fins als 8 metres, amb carrils de 3 metres i voreres d’emergència d’1,00 m. En este tram, la cuneta del costat de la muntanya és en tot cas de seguretat i amb una amplària mitjana d’1,00 m. En els metres finals, ja en l’entrada del municipi, desapareixen les voreres d’emergència i s’executa una vorera amb una amplària aproximada de 2,5 metres, per a dotar este àmbit de les condicions d’accessibilitat modernes i suficients.
Tot el traçat s’ubica sobre la carretera existent, millorant en la mesura que siga possible els paràmetres actuals en planta i en alçat. L’excepció és un tram aproximadament de 400 metres, just abans d’iniciar-se la zona de roca on la presència d’un bé d’interés cultural, com és el Magatzem de Donís, provoca la necessitat d’executar un tram en variant de la mateixa longitud i executar una nova estructura de la mateixa capacitat de desguàs que el pontó existent.
Ha sigut necessari ampliar els taulers de la resta de les deu estructures per a donar cabuda a la nova secció transversal. La solució d’ampliació en volada permet conservar i posar en valor les estructures de principis del segle xx, de manera que es garantix la funcionalitat i es manté el valor patrimonial. El sistema constructiu ha sigut especialment sensible tant pel que fa a la prompta posada en servici de les estructures, com per a garantir que els valors patrimonials es conserven, amb les comprovacions estructurals necessàries. Els estreps s’han executat amb escullera tot aconseguint una integració i un acabat coherent amb l’actuació. L’única estructura que queda fora del traçat s’ha restaurat.
Sobre les noves estructures s’han instal·lat els sistemes de contenció previstos en el projecte, tipus PMH-16, atesos els valors de seguretat i estètica. El tram final, en roca, s’ha tractat com a semiurbà, s’han reconstruït els elements de contenció antics i s’ha instal·lat una moderna barrera de contenció tipus BPC, que assegura els paràmetres de seguretat necessaris amb un alt valor d’integració paisatgística i menor deformació. En el disseny i execució de tots els acabats i dels elements vistos de les obres s’ha procurat unir els valors de qualitat funcional i estètica, per a poder usar i gaudir de la carretera.
L’ampliació de la plataforma en roca de l’últim tram
L’ampliació de la plataforma en la zona de roca s’ha aconseguit amb un important moviment de terres, que, a causa de l’altura màxima, ha requerit executar una berma intermèdia. Per a solucionar el problema de seguretat viària de l’accés de vianants al cementeri s’ha habilitat una solució transitable en la berma, amb una barana, per a permetre que este trajecte es duga a terme allunyant el corrent de circulació dels vianants del trànsit rodat. S’han sanejat les zones inestables i s’han recrescut amb maçoneria, escullera i/o carreus de la pròpia carretera.
El projecte contempla la reposició dels servicis, béns i drets afectats que, fonamentalment, es referixen a nombroses xarxes de reg i altres puntuals, com el cas de la telefonia.
Totes les actuacions susceptibles d’afectar el patrimoni arqueològic han sigut degudament avaluades per un equip tècnic competent, sense detectar troballes ni afeccions significatives. S’han recuperat i col·locat gran quantitat dels elements trobats amb un valor patrimonial i s’han reconstruït o creat noves estructures de contenció a partir d’estos.
La millora de la carretera es completa amb l’execució d’una capa de ferm de regularització sobre el ferm existent i la zona ampliada i una altra capa de rodament sobre tota l’amplària, de manera que es garantisca la funcionalitat i seguretat dels vehicles.
Les actuacions programades s’han completat amb la plantació d’espècies vegetals, hidrosembra de talussos i inclús la instal·lació d’un sistema d’aforament de trànsit. Durant l’execució de les obres s’han seguit les prescripcions de la Direcció General d’Impacte Ambiental i de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, tot respectant els condicionants ambientals i ecològics de l’àmbit de l’obra i el seu entorn.