Pablo Quesada porta al MuVIM la pintura de l'invisible
El Museu Valencià de la Ilustració i la Modernitat (MuVIM) ha presentat este dijous l'exposició pictòrica ‘Trames’, del pintor valencià Pablo Quesada. La mostra, comissariada pel crític d'art Víctor Zarza, romandrà oberta al públic a la sala Jerònima Galés del museu de la Diputació de València fins al pròxim 26 de maig.
El Museu Valencià de la Ilustració i la Modernitat (MuVIM) ha presentat este dijous l'exposició pictòrica ‘Trames’, del pintor valencià Pablo Quesada. La mostra, comissariada pel crític d'art Víctor Zarza, romandrà oberta al públic a la sala Jerònima Galés del museu de la Diputació de València fins al pròxim 26 de maig.
Es tracta de la primera exposició individual de Pablo Quesada, l'obra de la qual es caracteritza per reflectir en els seus quadres l'invisible, concretament l'entorn que hi ha al voltant de les figures humanes, emprant per a això una fórmula tan ambiciosa com és ‘expressar el buit’. Partint de la idea que l'espai que envolta als éssers vius es troba íntimament lligat a la seua existència i determina la seua activitat, l'artista tracta de fer-ho plàsticament visible. Davant allò que resulta impossible percebre, que no compta amb una aparença visual, la seua proposta passa per materialitzar-ho a través d'una complexa trama pictòrica.
“El meu treball tracta de la importància que té l'espai al nostre voltant en el desenvolupament de la vida. És una cosa a la qual no se li sol prestar molta atenció, però condiciona directament totes les nostres accions”, ha explicat Pablo Quesada durant la presentació, en la qual ha afegit que “la meua idea és sostraure la identitat del protagonista d'una escena per a donar-li rellevància al que li envolta”.
Així, la trama es presenta a mode d'hipòtesi abans que com a simple constatació d'un fenomen físic. El seu plantejament res té, doncs, de científic, sinó que és intuïtiu, la qual cosa crida l'atenció en un moment en el qual comptem amb tants instruments capaços de registrar la realitat de manera molt diversa. El que fa Pablo Quesada és construir articulant gestos pictòrics que busquen traduir els ritmes que advertix en eixes relacions dinàmiques i inter corporals.
Es poden trobar antecedents d'este tipus de pintura en a l'escultor italià Medardo Rosso (1858-1928), pioner en la preocupació per plasmar volumètricament l'espai entorn dels seus models. Poc després, els futuristes van convertir en un dels fonaments del seu programa artístic la representació del moviment, evidenciant la connexió entre l'espai i els cossos quan estos es desplacen, entenent este vincle com una totalitat.
No obstant això, mentre que per als futuristes el moviment era una premissa (estaven generacionalment obsessionats amb el dinamisme mecànic del món modern), per a Pablo Quesada suposa una qüestió sobretot de caràcter espacial i interactiu; i en moltes ocasions social, donat el seu interés a aprofundir en el re-coneixement de les relacions humanes d'una manera substancial, al marge de detalls anecdòtics o aspectes narratius. Per això, en els seus quadres s'entrega a un exercici de buidatge de les fotografies de les quals part, en despullar visualment els seus motius, la qual cosa quasi ens portaria a considerar la seua conducta com una sort de des-pintura (per emprar este expressiu terme posat en circulació per Perejaume).
Bona part de les superfícies dels seus quadres les aconseguix eliminant els pigments que prèviament ha aplicat, en una permanent operació d'addició/sostracció mitjançant la qual tracta de revelar la clau dinàmica i relacional de les situacions concretes que obté de les fotografies; d'ací la immensa gamma de matisos i textures que apareixen en les seues teles. Pintar l'invisible, com és el seu propòsit, passa per anar-lo descobrint treballosament, sense una idea establida o prevista del resultat final. Descobriment que atén el que troba en la imatge (la de partida i la que successivament va sorgint sobre el llenç), amb un mode de procedir absolutament intuïtiu.
El cap d'exposicions del MuVIM, Amador Griñó, ha assenyalat durant la seua intervenció en l'acte de presentació, que “des d'este museu apostem per la modernitat i per les noves generacions d'artistes, pels joves valors. De fet Pablo és el primer d'estos artistes que exposa fora del Cubo”. “Expressar el buit que envolta a la figura ha sigut sempre una problemàtica en la configuració pictòrica, i precisament Pablo el que intenta és captar eixa atmosfera”, ha subratllat.
L'audiovisual que acompanya a les seues pintures en esta exposició vol mostrar, a través de les ondulacions de l'aigua, eixe espai que envolta als cossos i que en el mitjà aquàtic es fa perceptible. Un camp d'experimentació, i de desvelamiento, que oferix al visitant, ja des de l'entrada, una clau per a entendre els interessos d'este jove artista.
Biografia
Pablo Quesada Miranda (València, 2001) està cursant en l'actualitat l'últim any del Grau en Belles arts en la Facultat de Belles arts de Sant Carles (Universitat Politècnica de Valéncia). Gràcies a la concessió d'una beca SICUE en estos moments es troba en la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense de Madrid. Anteriorment, entre 2019 i 2022 va realitzar estudis a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura (UPV).
Ha participat com a artista en diverses exposicions col·lectives, com ‘Explorar’ (galeria Sarau Studio, Ferrol, Coruña, 2023); ‘Revenant’ (galeria Est-art, Alcobendas, Madrid, 2023); i en la itinerant derivada del ‘Certamen Lapayese del Río’ (2023). Ha comissariat l'exposició ‘Dins Fora’ (galeria Maika Sánchez, València, 2023), on es tractava de donar visibilitat a les noves generacions d'artistes valencians.
Actualment és beneficiari d'una residència artística ‘P.O.M.’ en el Centre de Cultura Contemporánea Condeduque (Madrid), dins del col·lectiu ‘SujetoHabitante’.