Música i reflexió sobre l’Himàlaia a La Beneficència

Amb motiu de l'exposició temporal «Himàlaia. Visions de l'alteritat a les col·leccions del MEN», el Museu Valencià d'Etnologia ha organitzat a La Beneficència un cicle de conferències i concerts  per a analitzar i reflexionar des de distints àmbits sobre la cultura d'esta regió única i misteriosa del planeta que ha captivat Occident.

 

El cicle reunix experts de diferents àrees per a acostar part de la cultura Himàlaia al públic valencià durant tres dijous (25 de setembre, 2 i 16 d'octubre) a les 19:30 h en la sala Alfons el Magnànim del Centre Cultural La Beneficència

 

Gegants, Tintín i el Ieti

L'escriptor Gabi MartÍnez, autor de la novel·la Solo para gigantes triat millor llibre de no ficció en llengua espanyola en 2011, serà l'encarregat d'inaugurar el cicle demà dijous, 25 de setembre, amb la conferència «Els pagans de l'Hindú Kus».

 

El conservador del Museu Valencià d'Etnologia, Jorge Cruz Orozco, abordarà, el 2 d'octubre, el cèlebre Tintín al Tibet, del belga Hergé, un clàssic de la novel·la gràfica cinquanta anys després de la seua publicació. En la seua xarrada, Cruz Orozco proposarà una anàlisi històrica i etnològica de Tintín al Tibet, una mena de viatge per un llibre ple d'encant i poesia.

 

Finalment, Vicente Urios, director del Grup d'Investigació de Zoologia de Vertebrats de la Universitat d'Alacant, analitzarà des del punt de vista científic el fenomen del Ieti, els coneixements actuals i contarà l'expedició quevolia obtindre dades pròpies per a contrastar amb altres zoòlegs. La conferència «El Ieti, llegenda i realitat» serà el 25 d'octubre.

 

Dos concerts únics a Espanya

 

El Museu Valencià d'Etnologia també ha organitzat dos concerts, únics a Espanya, del compositor i pianista suís Dominique Barthassat els pròxims dies 28 i 30 de setembre. El cònsol de Suïssa a Barcelona, Pascal Décosterd, assistirà al concert del diumenge 28 de setembre.

 

L'autor interpretarà l'obra Suite Himàlaia. Piano i arquitectura del so, l'origen de la qual es troba en el paisatge sonor, creat pel mateix autor, de l'exposició «Himàlaia. Visions de l'alteritat a les col·leccions del MEN».

 

Del Ganges a les cimes de l'Himàlaia

La composició de Barthassat, que es pot escoltar en l'última sala de la mostra, evoca, en quatre moviments i setze paisatges, un viatge imaginari des de les planes del Ganges fins als pics de l'Himàlaia.

 

La partició circular crea un efected'immersió a 360° i combina tres plans, el disseny espacial de so (vincle d'atmosfera), una orquestració instrumental i simfònica i una dimensió etnogràfica amb sons de l'instrumentàrium de l'Índia, del Tibet i de la Xina.

 

Ioga per a Suite Himalayae

En contrapunt a la música, hi haurà una coreografia creada pel mestre de ioga Cosmin S. Iancu amb diferents postures de ioga (asanas) que genera un univers estètic singular, entre la tradició, l'arquetip i la contemporaneïtat.

 

Suite Himalaya, creada a València, inaugura una sèrie de quatre obres del compositor que seran l'objecte d'un itinerari a l'Índia el 2015, amb un concepte innovador de concert titulat Live Sound Navigator.  Este tipus de concert multiacción es durà a terme en unes quantes zones i oferirà al públic l'oportunitat de moure's lliurement en l'espai.