Les motos del MuVIM atrauen una mitjana de mil persones diàries

Les prop de 140 motocicletes exposades en «En moto!» al MuVIM atrauen l’atenció d’un públic nombrós, moters i visitants en general, per la singularitat i excepcionalitat de moltes d’estes autèntiques «joies sobre rodes», a dir d’alguns experts. En els seus primers dies d’exhibició, del 2 al 18 d’octubre, un total de 18.898 persones han visitat la mostra.

 

César Gracia, un dels primers herois del motociclisme espanyol, va assenyalar que l’exposició del museu de la Diputació —el primer museu que li dedica les sales a les motos— mostra peces excepcionals, com el primer prototip del 1889, la primera motocicleta del 1908 i les Harley dels anys trenta.

 

Gracia va citar expressament l’Honda NR, «una moto de competició amb pistons ovalats que, encara que no va donar resultats en carrera, és una meravella de màquina de la qual només es van fabricar 323 unitats a tot el món i només hi ha dues a Espanya».

 

Davall el lema conjunt «En moto!», tres exposicions aborden l’univers estètic, esportiu i antropològic de les dues rodes: «Gas al museu», «Històries de motocicleta» i la mítica «Danny Lyon: The Bikeriders. Col·lecció Martin Z. Margulies» de la Fundación Foto Colectania.

 

Les dues primeres mostres han sigut produïdes per a l’ocasió per la Diputació de València, «una tasca ingent feta en temps rècord que presenta autèntiques joies del motociclisme procedents de més de trenta-dos prestadors», va explicar Salvador Calabuig, de l’equip de producció expositiva del MuVIM.

 

A través de les tres exposicions el MuVIM atén i analitza aspectes funcionals, antropològics, culturals i esportius de l’univers de les dues rodes, «i radiografia una particular història de la motorització en clau valenciana, amb una atenció especial a pilots valencians, com són Paco González i César Gracia, Ricardo Tormo, Champi Herreros o Jorge Martínez Aspar», va apuntar la diputada Puchalt.

 

«Gas al museu» a la Sala Parpalló

 

En «Gas al museu», instal·lada a la Sala Parpalló, el MuVIM fa un recorregut pels herois de les primeres carreres en l’inici del passat segle XX, l’enginy dels durs temps de la postguerra, l’èxit i el prestigi de l’esport del motociclisme a Espanya i a les terres valencianes.

 

«Històries de motocicleta»

 

«Històries de motocicleta» ocupa tres espais del museu: la Sala Alfons Roig, la Sala Alta i a l’àmbit expositiu de la Muralla i de la Torre Àrab. En ella, el MuVIM compila la història de les motocicletes i la seua influència i relació amb la societat, des del primer prototip del 1889 de Francesc Bonet, la rèplica de la qual, procedent de la Col·lecció d’Automòbils de Salvador Claret de Sils, a Girona, es pot admirar en la Sala Alfons Roig.

 

També s’exhibixen motos del Museu Històric Militar de València, del Museu de la Policia Local de València, del Museu de vehicles històrics Vall de Guadalest i de més de trenta col·leccionistes privats.

 

«The Bikeriders. Danny Lyon» en el vestíbul

 

«En Moto!» es completa amb l’exhibició de la icònica sèrie fotogràfica de Danny Lyon (Nova York, 1942): «The Bikeriders». Lyon està considerat com un dels més influents i originals fotògrafs documentals del segle xx. Cineasta a més de fotògraf, va ser un pioner del Nou Documentalisme.

 

Les obres exposades en el vestíbul del MuVIM pertanyen a la col·lecció de Martin Z. Margulies, produïda per la Fundació Colectania.

 

El treball de Lyon en «The Bikeriders» mostra la vida sobre rodes d’un grup de moters als EUA dels anys seixanta. Durant quatre anys el mateix Lyon els va acompanyar i fotografiar.