Jorge Rodríguez inaugura hui la reposició de la carretera a Cortes de Pallás i acaba l'aïllament del poble
El trànsit es reprendrà hui a partir de les 12 h en la carretera de Cortes de Pallás i així acaba definitivament l’aïllament del poble. Tan sols vuit mesos després de la solsida de la muntanya sobre la CV-428 es compleix l'anunci formulat pel president de la Diputació, Jorge Rodríguez, quan tot pareixia indicar el contrari i la Diputació impulsava un pla d'acceleració de les obres per a desbloquejar la situació. «Estem convençuts que en el Nadal pròxim la carretera estarà oberta» —va declarar el president—, mentres que el passat 23 de setembre, el diputat de Carreteres, Pablo Seguí, va puntualitzar que «la carretera estarà oberta al trànsit abans de la fi de l’any amb totes les garanties de seguretat i qualitat».
La CV-428 torna doncs a la normalitat, tal com va dir el diputat de Carreteres en una de les visites a la localitat, quan acudí a comprovar el desenvolupament del pla posat en marxa per la Diputació de València, que amb les obres de reparació i reposició que també ha executat Iberdrola, té un cost total de vora 10 milions d’euros. «L'objectiu d'aquest projecte és reparar la carretera per a oferir als veïns la qualitat de comunicacions que han perdut des de l'accident de l'abril després de les pluges» —digué Jorge Rodríguez. La coŀlaboració de l'administració pública amb l'empresa privada ha funcionat amb èxit en benefici dels ciutadans.
Acceleració del ritme de les obres
Per a evitar endarreriments en la reobertura de la CV-428, la Diputació de València imprimí al setembre més agilitat als treballs d'estabilització del vessant de Cortes de Pallás amb el pla d'obres, en el qual s'han utilitzat tots els mitjans possibles, inclosos els aeris, per a la coŀlocació de malles, xarxes d'anells i bolons amb el fi de fixar els blocs potencialment inestables del vessant i coŀlocar dos nivells de pantalles dinàmiques per a la retenció de possibles despreniments, de manera que aquestos no pogueren arribar a la carretera si es produïren, amb la qual cosa es garanteix la seguretat dels usuaris.
Per a executar aquestos treballs, calgué utilitzar un helicòpter que traslladara el material al lloc exacte. «La seua presència en l'actuació era necessària, ja que es tracta d'un vessant molt abrupte i sols accessible mitjançant mitjans aeris» —va informar el cap de Conservació i Explotació de la Diputació.
La Diputacióde València ha supervisat el projecte i la reposició de les plataformes de la CV-428 i del camí d'accés al llogaret d'Otonel.
Restauració del vessant i transport fluvial
Iberdrola, que ha coŀlaborat en tot moment i des del principi amb les administracions públiques, va elaborar un projecte minuciós en què es conjugaven la integració paisatgística i la reutilització del material amb una solució que facilitara el drenatge natural del vessant, amb la qual cosa se li donava una major estabilitat; tot açò sense oblidar en cap moment la seguretat dels treballadors.
A més dels treballs per al desenrunament i sanejament del vessant i la recuperació dels accessos per carretera, Iberdrola posà a disposició del municipi un transport fluvial per a travessar el riu Xúquer amb servei de 24 hores i rehabilità i va iŀluminar l'antiga senda de la Pileta per a connectar la carretera amb el nucli urbà. Aquest servei L’han utilitzat més de 125.000 persones en vora 25.000 trajectes. També ha recuperat l'antiga font de la Vagona i ha coŀlaborat amb les empreses de comunicacions en l'estesa d'una nova línia telefònica a través de l'embassament o donant suport a la Guàrdia Civil en atendre les peticions de reforç de vigilància i control d'accessos amb els vigilants de seguretat propis d’Iberdrola.
Sempre en coŀlaboració estreta amb la Diputació, la companyia elèctrica va contractar les obres amb empreses especialistes, que han treballat sense descans i impecablement fins a aconseguir la reposició de les plataformes de les carreteres. S'han construït dos murs d'escullera travada amb formigó, que fan d’elements de contenció dels reblerts de tot-u fins a arribar a la cota de les plataformes anteriors, sobre les quals la Diputació ha tornat a coŀlocar la superestructura de les dos carreteres amb l'asfaltatge, la coŀlocació de biondes de protecció lateral i la senyalització vial corresponent.
Inauguració
Oficialment, la carretera es reobrirà després de la inauguració per part del president, Jorge Rodríguez, en un acte en què també assistiran l'alcalde de Cortes de Pallás, Fernando Navarro, i el delegat d'Iberdrola de la Comunitat Valenciana, Julián Bolinches.
Després del tall de cinta, l'enginyer de l'Àrea de Carreteres Javier Piedra oferirà una explicació tècnica de l'obra executada i prendran la paraula l'alcalde i el president per a desplaçar-se posteriorment al centre social de la localitat, on el diputat Pablo Seguí presentarà el vídeo informatiu de l'obra amb intervencions posteriors del president, Jorge Rodríguez, i l'alcalde, Fernando Navarro. En acabant, se celebrarà l'obertura de la carretera amb un vi d'honor popular.
Actuació
L’obra ingent que ha permès restaurar la connexió per carretera a Cortes de Pallás té xifres espectaculars. La primera part dels treballs executats per Iberdrola Generació SAU consistí en la protecció i estabilització del penya-segat i l'eliminació del material desprès. El setembre de 2015 s'havien eliminat ja 14.000 metres cúbics de pedra, equivalents a un edifici massís de 15x15 m i 20 pisos d'altura, que traslladà una flota de més de mil vehicles pesats.
A partir del setembre treballaren simultàniament la Diputació de València i Iberdola en la reposició de la plataforma CV-428 i el camí d’Otonel a Cortes de Pallás, i en el sosteniment i protecció del vessant annex a la carretera. Des de llavors s'han complit perfectament els terminis anunciats, per a la qual cosa han calgut més de 20.000 hores invertides per encarregats, oficials i peons, amb jornades de dilluns a diumenge de vint hores al dia i un treball extraordinari de trenta alpinistes, perforadors i tècnics especialistes.
S'han alçat dos murs paraŀlels d'escullera ciclòpia amb un pes aproximat de 6.000 tones. Cadascun d'aquests murs té 50 m de llarg amb i una altura d’entre 5 i 14 m.
Per a l'estabilització del vessant s'han coŀlocat 6.200 metres quadrats de xarxa d'anells i s’han fet 2.300 perforacions per a coŀlocar bolons metàŀlics. La protecció del vessant ha consistit en instaŀlar 780 m de pantalles dinàmiques i 184 m de pantalles estàtiques.