La Diputació i Valenciaport estenen el benefici del turisme de creuers als municipis de la província
La Diputació i l'Autoritat Portuària de València (APV) han organitzat el primer curs formatiu Turisme de creuers, dirigit a tècnics municipals i agents turístics. Un punt de trobada per a ampliar l'oferta turística que oferix el destí València per al creuerista amb experiències sostenibles en municipis de la província, més enllà de la ciutat de València, i per a treballar en la desestacionalització del turisme de creuers que realitza escala al Port.
La Diputació i l'Autoritat Portuària de València (APV) han organitzat el primer curs formatiu Turisme de creuers, dirigit a tècnics municipals i agents turístics. Un punt de trobada per a ampliar l'oferta turística que oferix el destí València per al creuerista amb experiències sostenibles en municipis de la província, més enllà de la ciutat de València, i per a treballar en la desestacionalització del turisme de creuers que realitza escala al Port.
Des del punt de vista del president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, esta jornada se situa en un context de canvi en el marc del turisme de creuers: “en estos moments hi ha una reestructuració del sistema de creuers en tot el Mediterrani, amb uns ports saturats i canvis en les demandes dels ‘creueristes’, que cada vegada sol·liciten més creuers experiencials, cerca de naturalesa i sostenibilitat”.
Martínez considera que és “una oportunitat històrica per a reflexionar què volem fer amb el sector, des de fixar sostre de turistes fins a desestacionalitzar els creuers perquè tenim un clima que ens permet ampliar els mesos d'escales”. Per al president de l’APV la jornada servirà, alhora, per a aprofitar la riquesa d'espais, oferta cultural i paratges naturals dels municipis valencians. “Hem de posar en valor estos destins, donar-los a conéixer i que es diversifique espacialment l'oferta de València”, afig.
Durant la jornada també ha intervingut el president de la Diputació, Toni Gaspar, que ha insistit en la necessitat d'implicar a tots els agents i generar una oferta atractiva: “El turisme de creuers ja és ací i el que estem fent és que siga el millor turisme de creuers. Amb estes jornades busquem la implicació de tots els agents i la col·laboració público-privada, que és la que pot fer que el visitant tinga les millors experiències, trobe felicitat, seguretat i moltes coses que no oferixen altres destins”.
Ampliar destins
La jornada també ha comptat amb la participació de 30 tècnics municipals i empreses turístiques. Xavi Pasqual, director del Patronat Provincial de Turisme de València, ha afirmat que “treballant de la mà amb les empreses de serveis turístics i els destins podem aportar molt més al creuerista i donar-li una carta més àmplia d'excursions a realitzar quan fan la seua escala a la ciutat, emportant-se una experiència més àmplia i satisfactòria”.
Francesca Antonelli, cap de Màrqueting i Creuers de l’APV, ha assenyalat que “per a un port sostenible com València, que vol redistribuir la riquesa que genera el trànsit de creuers, és molt important una iniciativa com esta jornada perquè més municipis de la província puguen acollir-se a este turisme i explorar la possibilitat d'organitzar ofertes d'excursions per al creuerista”.
Els tècnics municipals també han remarcat els beneficis de la diversificació de l'oferta per al creuerista i per al propi municipi. Una opinió compartida per les persones que han participat en esta primera jornada organitzada per la Diputació de València i Valenciaport. Així, Vera Ruiz, tècnica de Turisme de l'Ajuntament de Buñol, afirma que el turisme de creuers “dinamitzaria el producte cultural amb esdeveniments com La Tomatina, d'una manera sostenible, sense crear un conflicte al municipi entre turistes i residents”.
D’altra banda, Empar Chesa, de l'Ajuntament de Gandia, aposta per “la diversitat cultural, paisatgística i geogràfica que oferix cada municipi”. I Cristina Silvestre, tècnica superior de Turisme a Riba-roja, ha assegurat que el seu municipi “pot aportar molt als creueristes per la seua proximitat a la ciutat, la seua bona comunicació a través de metro, carretera, el parc natural i el parc fluvial. I perquè té dos vòrtexs turístics que són molt interessants: d'una banda, la naturalesa i, d'altra banda, l'aspecte cultural, ja que som un dels pocs enclavaments visigots que es coneix a España”.
Durant la jornada també han participat Paco Blay, gerent de l'empresa Arca Cultural, que veu el turisme de creuers com una oportunitat per a desestacionalizar el treball; i Virgili Beltrán, de l'empresa Numenius Tous, que opina que este tipus de turisme pot portar creueristes interessats en l'exploració d'ocells i els espais naturals.
Una oferta diversificada
El Port de València s'ha consolidat com a destí de navilieres especialitzades, tant en públic familiar que arriba en grans creuers, com aquelles dirigides a un visitant prèmium que atraca als seus molls en xicotetes embarcacions de luxe. Durant l'atur operatiu provocat per la pandèmia, l’APV en coordinació amb els organismes públics i els operadors turístics han treballat per a adaptar els tours a la nova normalitat i a l'evolució de les necessitats de les navilieres i els creueristes.
Així, a les diferents opcions per a recórrer València i conéixer els museus, la ruta de la seda, les Falles o el Sant Calze, la Ciutat de les Arts i les Ciències, les platges i l'Albufera se sumen excursions a localitats com Sagunt, Requena, Xàtiva, Alboraia, Manises, Tavernes Blanques, Meliana o Vall d'Uixó, entre altres.
L'objectiu de Valenciaport i la Diputació és ampliar l'oferta d'excursions, afegint alternatives per als amants de l'aire lliure, l'esport i el senderisme a l'àmplia gamma de visites a la ciutat. Unes excursions basades en experiències úniques, sostenibles i segures, allunyades dels llocs massificats i dissenyades perquè els creueristes les visquen intensament i queden en la seua memòria perquè tornen a visitar una destinació turística que està de moda a nivell mundial.
Un destí molt ben valorat
La ciutat de València és un destí mitjà i sostenible en creuers, amb creixements anuals del 2%. En 2019, el port de València va rebre 203 escales de creuers i 435.000 creueristes. Segons l'estudi elaborat per la UPV, la despesa associada a l'activitat dels creuers ha donat lloc a un impacte econòmic total sobre l'economia de la ciutat de València i el seu entorn d'aproximadament 71 milions d'euros en termes de producció. Cada creuerista que va desembarcar en el Port de València realitza una despesa mitjana de 146,5 euros.
El perfil del creuerista que visita la província de València és el d'una persona amant de la gastronomia, l'artesania, el medi ambient i les singularitats de la vida valenciana; unes preferències que troba en la Comunitat Valenciana, lluny de qualsevol mena de saturació, com ja succeeix en alguns destins. Les dades de l'informe assenyalen que la gran majoria dels visitants procedixen d'Europa: en concret el 19,3% d'Itàlia, el 19% d'Alemanya, el 17,9% d'Anglaterra i el 10,6% de França. Destaca entre els països de fora del vell continent el 10,2% de turistes que arriben des dels Estats Units.
La duració mitjana de l'estada d'estos visitants a València és de 4,1 hores per als creueristes amb alguna excursió contractada i de 4,7 hores per als qui desembarquen sense visita guiada des del vaixell. El turista de creuers que fa escala a València és una persona de 52 anys d'edat mitjana. Per grup d'edat, el 37,9% són majors de 60 anys, el 33,2% entre 41 i 60 anys, el 15,4% amb edats compreses entre els 21 i 40 anys, i menors de 20 són el 13,6%. Pel que respecta al gènere, un 52,4% són dones i un 47,4% homes.