La Diputació treballa amb un programa de seguretat vial per a reduir la sinistralitat en les carreteres de la província

La Diputació de València, a través de l'Àrea de Carreteres, que dirigeix Pablo Seguí, treballa amb el Programa de Seguretat Vial 2016, elaborat pels tècnics de la casa sobre dades de la DGT, amb l'objectiu de reduir la sinistralitat en la xarxa viària provincial. Enguany s'han invertit 26,7 milions d’euros en actuacions de senyalització i conservació i obres que milloren zones de trànsit conflictiu o acumulen accidents en els darrers anys.


Com ja avançà el president de la Diputació, Jorge Rodríguez, en la presentació del Pla de Carreteres d'enguany, que contempla una dotació pressupostària d'un poc més de 37 milions d'euros, «la intenció dels nous gestors és prioritzar obres xicotetes que milloren la qualitat de vida dels ciutadans i reforcen la seua seguretat davant de grans infraestructures faraòniques». El resultat d'aquesta nova política en el Pla Provincial de Carreteres es plasma en actuacions en totes les comarques i fins a catorze intervencions específiques de seguretat vial. Entre aquestes actuacions destaquen 4 milions invertits en condicionar i reforçar el ferm en la carretera de Bugarra a Gestalgar, 3 milions destinats a l'ampliació de la carretera de Sot de Chera, 2,5 milions per a la primera fase de la millora de la seguretat vial de la carretera de Gandia a Simat de la Valldigna, 8,5 milions per a millorar els accessos a les urbanitzacions de la carretera de Picassent a Montserrat amb una gran rotonda als Alts de Venta Cabrera, i la inversió a Cortes de Pallás per a garantir la seguretat en l'accés al municipi després del despreniment del vessant. Aquestes obres, amb un pressupost proper als 20 milions d'euros, totes acabades excepte tres que es troben en execució, es completen amb la senyalització dels ports de muntanya, la construcció de vies ciclistes i de vianants i les millores en travessies per a vianants.

 

Els responsables de l'Àrea de Carreteres analitzen ara les dades del Programa de Seguretat Vial per a «donar una resposta eficaç al repunt lleuger de la sinistralitat que reflecteixen les dades de la DGT l’any passat» —ha dit el diputat Pablo Seguí. «No volem només millorar les infraestructures per a reduir els efectes dels accidents, sinó també aplicar les mesures necessàries perquè es reduïsca de forma considerable la sinistralitat i s'eviten accidents causats per una senyalització deficient, unes males condicions del ferm o l'absència de material antilliscant en revoltes més o menys perilloses» —ha explicat el titular de Carreteres de la Diputació.

 

Entre els objectius d'aquest pla global de seguretat vial destaquen la construcció i l’adequació de carreteres més segures que ajuden el conductor, una mobilitat segura dels usuaris més vulnerables en zones urbanes de la xarxa provincial, més informació per a abordar els problemes que sorgeixen en matèria de seguretat vial i l'actuació conjunta dels distints agents que participen en l'àmbit de la seguretat vial.

 

Més accidents de ciclistes i motoristes
Les dades de la DGT analitzats per l'Àrea de Carreteres de la Diputació per a elaborar el Programa de Seguretat Vial arrepleguen 1.575 accidents en les carreteres de la província en 2015, dels quals 348 es produiren en la xarxa viària de la Diputació de València. En eixos accidents hi hagueren 44 víctimes mortals en la província, de les quals 13 formen part de l'estadística de les carreteres de la Corporació. Aquestes dades suposen un repunt lleuger respecte als obtinguts un any abans, mentres que la tendència dels accidents és inversa en les carreteres d’intensitat baixa i elevada: en les primeres hi ha més accidents amb víctimes, en les d'intensitat elevada, en canvi, la tendència és descendent.
 

Quant als vehicles implicats en accidents amb víctimes, la mitat són turismes, però destaca l'augment dels sinistres amb implicació de motoristes i ciclistes. En el cas dels motoristes, el 2015 estigueren implicats en el 23,8% dels accidents amb víctimes, mentres que la mitjana d'accidents amb aquests vehicles entre 2010 i 2014 estava sobre el 17%. En el cas dels ciclistes, es passa d'una mitjana d'accidents del 6,24% entre 2010 i 2014 a quasi un 10% el 2015.

 

Les xifres específiques d'accidents amb ciclistes i motoristes reforcen aquesta tendència a l'alça preocupant. En el primer cas, 56 ciclistes estigueren implicats en accidents en carreteres de la xarxa de la Diputació el 2015, una xifra que triplica els 19 ciclistes implicats en accidents el 2010. Quant a motoristes accidentats, hi hagué un repunt important l’any passat, ja que els accidents varen augmentar de 104 a 143, i les víctimes mortals, de 3 a 6.

 

«L'important és analitzar en profunditat aquestes dades i reaccionar immediatament per a orientar les actuacions de l'Àrea de Carreteres a millorar les carreteres per a reforçar la seguretat i reduir els accidents», ha dit el diputat Pablo Seguí, que ha avançat que una de les línies de treball del departament que dirigeix anirà encaminada a estudiar al detall els riscos i els punts conflictius per a ciclistes i motoristes amb el fi de garantir la màxima seguretat possible en les carreteres de la Diputació.

 

En aquest primer any de legislatura, la Diputació ha fomentat l'execució de vies per a vianants i ciclistes per a fer més segurs els nuclis poblacionals, i està en marxa l'estudi per a adequar i millorar la seguretat vial dels punts de connexió amb els serveis interurbans de transport públic.