La Diputació incrementa el pressupost de Carreteres per a aconseguir vies més sostenibles i segures
Vicent Mompó, president de la Diputació de València, i Reme Mazzolari, vicepresidenta segona i diputada de Carreteres, han reunit este matí en el Centre Cultural la Beneficència de València més d'un centenar d'alcaldes, alcaldesses i tècnics municipals de la província per a traslladar les claus de les actuacions que durà a terme la institució provincial en la gestió de la xarxa viària provincial.
Vicent Mompó, president de la Diputació de València, i Reme Mazzolari, vicepresidenta segona i diputada de Carreteres, han reunit este matí en el Centre Cultural la Beneficència de València més d'un centenar d'alcaldes, alcaldesses i tècnics municipals de la província per a traslladar les claus de les actuacions que durà a terme la institució provincial en la gestió de la xarxa viària provincial.
El president Mompó ha anunciat un increment d'un 13% en el pressupost de l'àrea de Carreteres per a 2024, assumint les competències de Mobilitat Sostenible: “no es tracta d'una cosa casual, sinó de tota una declaració d'intencions: les nostres carreteres han de fomentar la mobilitat entre les persones, i ho han de fer de manera sostenible i respectuosa amb el medi ambient”.
En la seua intervenció, Vicent Mompó indicava que “una bona xarxa de carreteres és un factor clau, no sols garantir la seguretat de la ciutadania que és el precepte més important, sinó també per a fomentar el desenvolupament local, per a dinamitzar l'activitat econòmica, i per a facilitar l'accés a tots els servicis bàsics de salut, educació i servicis socials; especialment en els municipis xicotets”.
Per part seua, Reme Mazzolari ha assegurat que “l'àrea de Carreteres de la Diputació està a l'avantguarda a nivell nacional i europeu en conceptes com la descarbonització de les carreteres, per a reduir l'impacte de les nostres emissions de gasos amb efecte d'hivernacle a l'atmosfera” i ha assenyalat que “això és només una part del procés que hem denominat ‘humanització de les carreteres’, de manera que la gestió de les nostres infraestructures ha de conjugar factors com la sostenibilitat, les noves formes de mobilitat, els usuaris vulnerables o la vertebració del territori”.
“Este canvi de visió -continua la vicepresidenta segona- es resumix en un concepte: posar a les persones usuàries de la xarxa provincial en el centre de la presa de decisions, atenent a tots els components socials, econòmics i ambientals que implica la gestió de les carreteres”.
Minimització de la petjada de carboni
Una de les novetats per a l'any 2024 és que la institució provincial valorarà com a criteri d'adjudicació en les licitacions d'obres la sol·licitud de la Declaració Ambiental de Producte DAP, la qual cosa facilita la valoració de la gestió dels gasos d'efecte d'hivernacle per part de les empreses aspirants.
Segons el director de Carreteres de la Diputació, Javier Piedra, “l'objectiu és disminuir les emissions de CO₂fins a un 25%, promovent així el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), amb especial atenció al que fa referència a energia assequible i no contaminant”.
Este programa tindrà continuïtat en l'àrea de Carreteres amb noves fases d'implantació en les quals es valorarà la minimització de la petjada dels productes oferits amb la introducció de nous criteris en l'adjudicació dels contractes, que permeten la compensació de la petjada de carboni generada per l'obra pública al llarg de la seua vida útil, a través de mecanismes com la renaturalització, l'ús d'energies renovables i altres aspectes relacionats amb el medi ambient.
“Volem aconseguir a mitjan termini -afirma Reme Mazzolari- un balanç neutre de la petjada de carboni en les obres de construcció i manteniment de carreteres; i volem ser un dels motors de canvi que motiven a les empreses a treballar amb materials menys contaminants i valoren en les seues activitats factors socials i ambientals, més enllà del lícit benefici econòmic”.
Vertebració del territori
Una altra de les claus que s'han abordat en la jornada de treball és el paper de la xarxa viària en la vertebració dels municipis que componen la província de València.
En este sentit, s'ha anunciat que la Diputació redoblarà la seua aposta per condicionar els camins de titularitat municipal que tinguen una funcionalitat afegida per algun motiu, com pot ser acurtar itineraris, comunicar llocs amb mobilitat estacional o constituir l'única via d'accés a nuclis habitats de relativa importància.
Per a això, l'àrea de Carreteres de la institució provincial, amb l'ajuda dels tècnics municipals, inventariarà la xarxa de domini públic per a prioritzar les actuacions sobre aquells que tinguen una major afecció en la qualitat de vida de la ciutadania.
“És molt important que en este procés d'elaboració de l'inventari s'impliquen al màxim els ajuntaments, ja que és allí on coneixen millor que ningú el seu terme municipal”, ha conclòs Javier Piedra, qui ha incidit en què “per part de l'àrea de Carreteres de la Diputació, posarem a la seua disposició els nostres mitjans tècnics i humans perquè entre tots puguem fer el millor treball possible i així dissenyar una estratègia d'actuació que done resposta a les necessitats reals de la població”.