El ‘CSI’ del pol·len investiga en l’Escola de Requena

El Ciziten Scientist Investigation Polen (CSI Polen) és un projecte que aspira a convertir-se en la major investigació sobre la diversitat del pol·len disponible per a colònies d’Apis mellifera a Europa. Este projecte es fa amb un enfocament internacional, involucrant apicultors de distints països a participar com a ciutadans científics. Entre estos apicultors està l’Escola de Viticultura i Forestals de Requena.

 

Miguel Ángel Argilés, professor de l’escola Félix Jiménez de la Diputació de València, s’ha encarregat d’impulsar el projecte en l’escola i involucrar els alumnes per la importància de les abelles en el cicle de pol·linització i en la biosfera.

 

Argilés explica que «es tracta d’un projecte europeu que coordina el Centro Agrario de Marchamalo (Guadalajara), que té un àmbit internacional ja que participen 17 països de la UE en este projecte».

 

Respecte al treball que estan fent assenyala que «es tracta de tindre un nombre fix de ruscos on, en unes dates concretes, es posen els caçapòl·lens per a arreplegar el pol·len que les abelles porten als seus ruscos, analitzar-lo, veure la varietat de pol·len i la riquesa nutricional que té».


«L’Escola pot participar en este projecte perquè en el mòdul d’Aprofitament Forestal s’estudia l’apicultura com un aprofitament més. Tenim ruscos fixos en la finca El Almendro i per això podem estar en el C.S.I. i analitzar i comprendre el pol·len de què s’alimenten les abelles durant tot l’any», comenta Argilés.

 

A més, en la finca El Almendro han fet una plantació d’aromàtiques, com ara sàlvia, espígol i romer, per a complementar les floracions naturals de la zona i facilitar el manteniment de les colònies en un mateix lloc tot l’any.


 

Com a floració forta en la finca El Almendro està el romer (Rosmarinus officinalis) del qual s’obté l’apreciada mel de romer si la climatologia ho permet.


 

Segons el professor de Cicles Forestals «és important participar en este projectes perquè fomentem a l’alumne el caràcter científic que donem al treball durant tot l’any». Es tracta que vegen que participen en un projecte europeu que té molta repercussió perquè arriba al Centre d’Investigació de Marchamalo pol·len de molts abellars que han fet el mateix procés.

 

A més, Argilés, acompanyat per uns alumnes, comenta que «la UE és deficitària en mel i si Espanya en produïra més vendria més i ací és cert que pot haver-hi una oportunitat de treball per als alumnes actuals. Però cal deixar clar que no es tracta de posar uns ruscos i ja està, cal tindre molta experiència i formació, molts ruscos, reunir requisits empresarials i de sanitat, etc.».

 

Procés de selecció del pol·len

 

La part experimental de l’estudi s’ha dissenyat per a dur-se a terme per apicultors de tot Europa, usant un equip consistent, generalment, en tres ruscos i tres caçapòl·lens.

 

Cada participant pren les mostres d’eixes tres colònies d’acord amb una planificació i dates idèntiques per a tots els països participants.

 

En primer lloc, s’espera aconseguir una descripció de la diversitat del pol·len en les diferents àrees geogràfiques dels països participants, en relació a diferents tipus d’ús del sòl i en relació al transcurs de la campanya apícola.

 

En casos singulars, la metodologia utilitzada permetrà als apicultors jutjar l’abastiment de les seues colònies en diferents hàbitats i, per tant, en este sentit podria donar pistes sobre on ubicar les seues colònies per a un millor desenrotllament.

 

En segon lloc, es podran detectar les possibles diferències de les característiques de pecoreig de pol·len entre les tres colònies d’un mateix abellar.

 

Este és el primer any que l’Escola de Requena participa en este projecte i l’experiència de moment és molt satisfactòria per la investigació en si i per l’interés que ha despertat en els alumnes.

apicultura_web.mp4
apicultura_argiles.mp3