Art sobre dos rodes en el MuVIM
La diputada de Cultura de la Diputació de València, María Jesús Puchalt, ha presentat hui en el Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat (MuVIM) tres noves exposicions que, amb el lema conjunt «¡En moto!», aborden l’univers estètic, esportiu i antropològic de les dos rodes.
A la trobada amb mitjans de comunicació també han assistit el director del MuVIM, Joan Gregori, el cap de producció expositiva del MuVIM, Salvador Calabuig, el director de Gestió Cultural i Museística de la Diputació, Antonio Lis, el director de la Fundació Foto Colectania, Pepe Font de Mora, el dissenyador Mac Diego, i el mític pilot valencià, Cèsar Gràcia.
¿Per què agraden les motos a València?
Puchalt ha iniciat la seua intervenció obrint un interrogant: «¿Per què agraden tant les motos a València?». Segons la diputada de Cultura, «el MuVIM ha buscat respostes a l’interrogant i els ha donat forma d’exposició, una arriscada proposta que ocupa tots els espais del museu de la Diputació: sales Parpalló, Alfons Roig i Alta, vestíbul i espai de la Torre Àrab».
Més de 120 motocicletes, fotografies, cascos i cartells s’exhibixen en «Gas al museu», «Històries de Motocicleta» i la mítica «Danny Lyon: The Bikeriders. Col·lecció Martin Z. Margulies» de la Fundació Foto Colectania. Les dos primeres mostres han sigut produïdes per a l’ocasió per la Diputació de València, «una tasca ingent realitzada en temps rècord que presenta autèntiques joies del motociclisme procedents de més de 32 prestadors», ha dit Salvador Calabuig.
A través de les tres exposicions el MuVIM atén i analitza aspectes funcionals, antropològics, culturals i esportius de l’univers de les dos rodes, «i radiografia una particular història de la motorització en clau valenciana, amb especial atenció a pilots valencians com Paco González i Cèsar Gràcia, Ricardo Tormo, Champi Herreros o Jorge Martínez Aspar», apunta la diputada Puchalt.
Mètode MuVIM
El director del MuVIM, Joan Gregori, ha explicat que «¡En moto!» seguix el mètode MuVIM, açò és «ocupar tot el museu i estudiar amb profusió un tema complint un doble requisit, que siga transmissible a un variat i ampli públic i que oferisca una reflexió dialèctica entre allò local i allò global».
Prototips i màquines úniques
A la sala Parpalló s’ha instal·lat una exposició sobre el món de les competicions esportives i les seues motocicletes. «Gas al museu» fa un recorregut pels herois de les primeres carreres a l’inici del passat segle xx, l’enginy dels durs temps de la postguerra, l’èxit i el prestigi de l’esport del motociclisme a Espanya i a les terres valencianes.
Un d’aquells herois, Cèsar Gràcia, ha assenyalat que l’exposició mostra peces excepcionals com el primer prototip del 1889, la primera motocicleta del 1908 i les Harley dels anys trenta. Gracia ha citat expressament la Honda NR, «una moto de competició amb pistons ovalats que, encara que no va donar resultats en carrera, és una meravella de màquina de la qual només es van fabricar 323 unitats en tot el món i només n’hi ha dos a Espanya».
«Històries de motocicleta» a les sales Alfons Roig, Alta i la Muralla
El MuVIM ha instal·lat «Històries de motocicleta» en tres espais: sala Alfons Roig, sala Alta i en l’àmbit expositiu de la Muralla i de la Torre Àrab.
«Històries de motocicleta» compila la història de les motocicletes i la seua influència i relació amb la societat, des del primer prototip del 1889 de Francesc Bonet la rèplica del qual, procedent de la Col·lecció d’automòbils de Salvador Claret de Sils a Girona, es pot admirar a la sala Alfons Roig.
També s’exhibixen motos del Museu Històric Militar de València, del Museu de la Policia Local de València, del Museu de vehicles històrics Vall de Guadalest i de més de trenta col·leccionistes privats.
«The Bikeriders. Danny Lyon» al vestíbul
«¡En moto!» es completa amb l’exhibició de la icònica sèrie fotogràfica de Danny Lyon (Nova York, 1942): «The Bikeriders». Lyon està considerat com un dels més influents i originals fotògrafs documentals del segle xx. Cineasta a més de fotògraf, va ser un pioner del Nou Documentalisme.
Les obres exposades al vestíbul del MuVIM pertanyen a la col·lecció de Martin Z. Margulies, produïda per la Fundació Colectania.
El treball de Lyon en «The Bikeriders» mostra la vida sobre rodes d’un grup de moters als EUA dels anys seixanta. Durant quatre anys Lyon els va acompanyar i va fotografiar.