La Diputació de València aposta pels materials sostenibles

13.5.2024

En el marc del “Pla de millora per a una Xarxa de carreteres sostenible en la Diputació de València. Camí a la descarbonització”, personal tècnic de l’Àrea de Carreteres de la Diputació de València han visitat les instal·lacions de producció, tractament i ús de l'escòria siderúrgica a Barcelona.

13.5.2024

En el marc del “Pla de millora per a una Xarxa de carreteres sostenible en la Diputació de València. Camí a la descarbonització”, personal tècnic de l’Àrea de Carreteres de la Diputació de València han visitat les instal·lacions de producció, tractament i ús de l'escòria siderúrgica a Barcelona.

L'escòria siderúrgica es produeix durant el procés de fosa de l'acer en les acereries. Aquest material, antigament considerat com un residu, es pot emprar en l'actualitat com a farciment de gabions, àrid de capes de terres competents (sòl seleccionat o llast artificial), balast de ferrocarril o com a àrid de mescles bituminoses.

 


Zona de cribratge de l'escòria en l'Acereria de Celsa a Barcelona

Com a àrid, posseeix unes bones característiques: elevats coeficients de fregament, bona resistència a la fragmentació, baixa sensibilitat a l'acció de l'aigua, gran afinitat química amb el lligant, mòduls dinàmics i resilients notablement elevats, baixa taxa de refredament, que en conjunt fan d’aquest material un molt bon àrid a emprar en mescles bituminoses.

Després de la producció i pretractament en l'acereria, l'escòria siderúrgica es trasllada a un centre de tractament on es pica i es garbella per a obtindre les granulometries desitjades.

 


Mostres de diferents usos d'escòria siderúrgica

 


Apilament de la fracció 4/11 mm d'àrid siderúrgic en la planta de tractament de Adec Global a Barcelona


L'empresa Asfaltos y construcciones Elsan-Torrescámara, empra habitualment mescles amb àrid siderúrgic a la província de Barcelona per a diverses administracions. Com a prova pilot a la Província de València, la Diputació ha dut a terme l’obra “Reforç de ferm i millores funcionals de la carretera CV 341, en el tram comprés entre els PK 12+000 i 18+500, en el municipi d'Andilla”, executada per Asfaltos y construcciones Elsan-Torrescámara, emprant àrid siderúrgic en totes les capes d'asfalt, i ha donant, a priori, bons resultats.

La consultora Parma enginyeria ha realitzat el càlcul comparatiu de la petjada de carboni entre la solució amb àrid convencional (calcari i pòrfir) i l'alternativa amb escòria siderúrgica, particularitzat per a l'obra executada a Andilla, on s’ha obtingut una reducció d'emissions de 428 t de CO2 equivalents, amb l'ús d'àrid siderúrgic, a causa de l'estalvi de petjada de carboni per no ser necessàries les operacions d'extracció de l'àrid en la pedrera. A més, si no s'aprofita l'escòria siderúrgica com a subproducte, generada inevitablement en la producció de l'acer, es converteix en un residu que s'ha de gestionar com a tal.

En conseqüència, analitzant les seues característiques, el procés controlat de producció i la prova pilot realitzada a Andilla, l'escòria siderúrgica es considera apta per al seu ús com a àrid en les mescles bituminoses, i el seu és beneficiós per a la reducció de la petjada de carboni en les actuacions de pavimentació de la xarxa viària de la Diputació de València.

En l'enllaç adjunt es troba document explicatiu sobre l'ús de l'àrid siderúrgic, la reutilització d'escòries i la reducció i estudi de la petjada de carboni:

Enllaç al document (en castellà)