La Fundació Asil de Carcaixent restaurarà cinc pintures de la seua pinacoteca

La Fundació Asil de la Mare de Déu dels Desemparats repararà cinc pintures de la seua pinacoteca gràcies a les ajudes que concedix la Diputació de València per a la restauració de patrimoni moble i que en este cas és de 28.000 euros.

Les obres que van a tractar-se procedixen del llegat d'Amàlia Bosarte Taléns i de l’herència Taléns de Riera i són L'Epifania, La Sagrada Família, Santa Maria Magdalena, El somni del xiquet Jesús iL'enterrament de Crist. De les obres, totes de caràcter religiós, quatre són pintures a l'oli sobre tela i un oli sobre taula.

 

L'Epifania, segle XVIII

 L'Epifania, oli sobre tela datat de principi del segle XVIII, presenta pèrdues d'elasticitat apreciant-se una lleu rigidesa en l'obra. La tela patix una gran oxidació producte de l'aire i les radiacions lumíniques, fet que ha provocat un canvi cromàtic en les fibres. Causes com els canvis mediambientals han provocat deformacions en tot el quadre, sobretot en la zona inferior.  A més apareixen talls per tota la superfície de la pintura i s'aprecia un orifici produït per un impacte.

 Quant a l'estrat pictòric, presenta una acusada corrosió i esgarrapades provocades possiblement per un mal magatzematge i una mala manipulació. Per la seua banda, la capa de vernís està alterada, cosa que provoca un enfosquiment de l'obra.

 

La Sagrada Família, segle XVIII

 Per la seua banda, La Sagrada Família, obra de l'escola valenciana i datada en el segle XVIII, presenta en el suport, com en l'anterior obra, pèrdua d'elasticitat. També s'aprecien deformacions generalitzades per tota la superfície de la tela i una gran acumulació  de pols i brutícia, especialment en la part inferior, entre el bastidor i la tela.

La pintura presenta un greu estat de conservació i mostra una àmplia xarxa de clevills per tota l'obra. A més patix una gran quantitat de pèrdues de pel·lícula pictòrica, sent les zones més afectades les que es troben en l'angle superior esquerre. La capa de vernís està oxidada, la qual cosa es visualitza en les cares de les figures.

 

Santa María Magdalena, segle XVII

 Santa María Magdalena està datada a meitat del segle XVII i presenta en el suport un destensament pronunciat i pèrdua d'elasticitat. A més, en la part posterior s'observa una forta oxidació en el teixit, acompanyat de taques fosques que són probablement d'humitat.

L'estrat pictòric d'este oli sobre tela presenta, com en l'obra anterior, un amplia xarxa de clevills i a més s'observen llacunes amb pèrdua de pel·lícula pictòrica, que està més acusada en la zona interior. La capa de vernís és fina i brillant, però presenta una forta oxidació i una gran acumulació de brutícia.

El bastidor ha enfosquit amb el pas del temps i presenta nombrosos orificis repartits pels seus llistons a conseqüència de l'atac d'insectes rosegadors la fusta (xilòfags).

 

El somni del xiquet Jesús, segle XVII

 El somni del xiquet Jesús és l'únic oli que es restaurarà l’autor del qual es coneix. Vicent Castelló va crear la pintura a meitat del segle XVII.

En concret esta obra és una de les que el seu estat de conservació és més lamentable.

El suport tèxtil mostra deformacions molt acusades en tota la superfície i s’observen línies verticals que poden haver aparegut a causa de ser enrotllat.

L'estrat pictòric presenta pèrdues de color en la major part de la seua tela. L'obra es troba repintada directament sobre la tela en tota la seua totalitat, sense cap criteri d'intervenció, la qual cosa fa que la seua visió no siga correcta.

 

Oli sobre taula

 L'Enterrament de Crist és un oli sobre taula, a diferència de les quatre anteriors obres que eren olis sobre tela.

 El suport pictòric d'esta pintura datada a meitat del segle XVII està format per dues peces de fusta, unides entre si. La part posterior mostra un fort enfosquiment i un lleu atac d'insectes xilòfags.

L'estrat pictòric està molt alterat per l'oxidació i patix enfosquiment pels vernissos i els betums superposats.

Els treballs de restauració els duran a terme professionals de l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni de la Universitat Politècnica de València.